Nationale Groente en Fruit Dag

14 oktober 2020 geschreven door Blog

Vandaag 14 oktober is de Nationale Groente en Fruit Dag.

Volwassenen krijgen het advies om 2 stuks (200 gram) fruit en 250 gram groente te eten per dag.
In de praktijk merk ik vaak dat velen niet iedere dag groente en fruit eten en dus niet voldoende binnenkrijgen.

Groente en fruit bevatten naast vitamines en mineralen, ook vezels. Vezels zijn een belangrijke bron om jou een vol gevoel te geven, daarbij hebben vezels een positief effect op jouw darmwerking.
Het eten van voldoende groente en fruit biedt dus vele gezondheidsvoordelen, naast het positieve effect op jouw darmwerking, verlaagt het ook het risico op hart- en vaatziekten.
Daarom ontzettend belangrijk om iedere dag binnen te krijgen.

Ben jij niet echt dol op groente en fruit? Ook dan kan je het toevoegen aan gerechten, zonder dat jij het zelf zult proeven ­čśë.

Ik geef  hieronder een aantal tips om meer groente en fruit binnen te krijgen.

  • Start jouw dag met een ontbijt waarbij bij je groente en fruit toevoegt. Kies bijvoorbeeld voor een groente en fruit smoothie of havermout. Je mag er gerust voor kiezen om diepvries fruit toe te voegen.
  • Verdeel jouw groente inname over de dag (kies ook als tussendoortje eens een stukje paprika, komkommer, wortel)
  • Beleg jouw boterham met extra groente of fruit (bijvoorbeeld pindakaas met banaan of kaas met komkommer.
  • Vervang jouw boterham bij het ontbijt of de lunch eens voor een salade of een groenteomelet.
  • En de laatste, juist voor de moeilijke groente en fruit eters waarbij het stiekem in een product verwerkt moet worden: maak┬á muffins of andere heerlijke zoete baksels. Voorbeeld carrotcake muffins.┬á
    Kijk bij ‘recepten’ hoe je de carrotcake muffins maakt.

WhatsApp WhatsApp Me!