We kennen het allemaal denk ik wel, de supermarkt uit komen lopen met volle handen terwijl we helemaal niet zoveel spullen nodig hadden of op ons lijstje hadden staan!
Hoe wordt jij beïnvloedt? Waar moet je nou op letten wanneer je in de supermarkt loopt?
- Hoe groter de winkel, hoe meer je koopt
Wanneer je in een grote winkel loopt, heb je geen last van de drukte en blijf je langer en rustiger rondneuzen. - Basisbenodigdheden liggen achterin de winkel
Hierdoor loop je eerst langs alle overige producten en pak je daar hoogstwaarschijnlijk nog even iets van mee. - Acties zoals 1+1 gratis
Dit lijkt gunstig, maar let eens op hoe duur het specifieke product is in vergelijking met andere vergelijkbare producten. Ook koop je deze producten sneller, terwijl je ze eigenlijk niet nodig hebt. - Gratis hapjes
Tegenwoordig laten ze in veel supermarkten hapjes proeven aan de consument. Wanneer je dit hebt geproefd, voel je je min of meer verplicht om dit product te kopen. Ook hierdoor koop je meer dan je in gedachten had. - Let op gewichten van de verpakkingen
Supermarkten hanteren expres verschillende eenheden op de verpakkingen. Op de ene verpakking maken ze gebruik van het bedrag per 100 gram en op het andere product bedrag per kilogram. Ze zorgen ervoor dat je in verwarring raakt en geen zin meer hebt om het te gaan berekenen. - Voorverpakte groenten en fruit zijn duurder
Ik snap dat je soms haastig boodschappen haalt en dat je zo snel mogelijk die winkel weer uit wil, maar zorg ervoor dat je de groenten en fruit altijd niet-voorverpakt haalt. Dit scheelt in de portemonnee en tegelijkertijd help je het milieu een handje, doordat je het verpakkingsmateriaal bespaart. - Let op de verpakking
Ga er niet altijd maar vanuit dat een product gezond is als je het ziet staan. Het is belangrijk om de voedingswaarden en de ingrediëntenlijst van het product te bekijken. - Let op light producten
Light producten zijn niet altijd beter dan de gewone variant. Vaak ga je er automatisch meer van eten en zitten er per definitie niet altijd minder suikers in. Pas hier dus mee op! - Meer marketing betekent vaak een slechte keuze
Hoe meer marketing er op een product staat, hoe ongezonder het meestal is.
Zie jij wel eens reclame of marketing over of op onze basisbehoeften (brood, aardappelen, rijst etc.) staan? Waarschijnlijk niet, want deze producten hebben geen marketingstrategie nodig om verkocht te worden. Andere producten moeten de consument overtuigen van een juiste keuze. - Een vinkje betekent niet altijd een gezonde keuze
Bij het vinkje die bekend staat als het ‘ik kies bewust’ logo, wordt er alleen gekeken naar de kcal, verzadigde vetten, suikers en zouten. Bewerkte producten komen dus ook in aanmerking, terwijl deze veel toegevoegde stoffen bevatten.