Hij komt, hij komt.. die lieve goede Sint!

27 november 2019 geschreven door Blog

De lieve goede Sint is weer in ons land en dat betekent gezellige avond(en) met familie/ vrienden. Bij deze avonden horen vaak een aantal welbekende lekkernijen. Pepernoten, kruidnoten, schuimpjes, taai taai en niet te vergeten die heerlijke chocoladeletters en gevulde speculaas.

Maar al deze lekkernijen leveren vele extra calorieën. Geniet dus met mate!
Kleine hoeveelheden vallen mee (zoals je kunt zien in onderstaande tabel), maar voordat je het weet is die zak kruidnoten ‘alweer’ leeg.
Eet je regelmatig die ene zak kruidnoten leeg of die chocoladeletter op, dan is er een grote kans op gewichtstoename.
Gewichtstoename ontstaat doordat jouw inname vele malen hoger is dan jouw behoefte.

Ik ga absoluut niet zeggen dat er niet gesnoept mag worden in de decembermaand, want ook dit hoort erbij.  Maar haal alleen lekkernijen in huis zodra Sinterklaas gevierd wordt en ga niet zomaar een maand van tevoren beginnen met al deze lekkernijen. Want haal je die zak kruidnoten éénmaal in huis, dan is het lastig hiervan af te blijven en wordt deze iedere keer opnieuw aangevuld.
Gevolg… vele extra kilo’s aan het einde van de decembermaand en de minder fitte versie van jezelf! Hoe jammer is dat?!

Overzicht sinterklaassnoep

PRODUCT KCAL
Kruidnoten (10 stuks) 75 kcal
Pepernoten (10 stuks) 106 kcal
Taai Taai (20 gram) 70 kcal
Schuimpje (per stuk) 10 kcal
Chocolade kruidnoten (10 stuks) 102 kcal
Speculaasje (per stuk) 33 kcal
Gevuld speculaas (1 blokje) 120 kcal
Marsepein (25 gram) 105 kcal
Chocoladeletter melk (25 gram) 137 kcal
Banketletter (30 gram) 113 kcal
Brok speculaas (25 gram) 117 kcal

Tot slot nog een aantal tips om de verleidingen te weerstaan:

  • Bedenk van tevoren wat je wil snoepen, dus kies iets dat je héél erg lekker vindt.
  • Koop niet teveel, wat je niet in huis hebt kan je ook niet opeten ;).
  • Koop maximaal 2 verschillende soorten snoep. Ongemerkt snoep je meer als er veel schaaltjes met verschillende soorten snoep op tafel staan.
  • Serveer het snoepgoed in kleine bakjes. Uit kleine bakjes eet je minder.
  • Zet naast snoepgoed ook iets gezonds op tafel. Leuke bakjes met fruit of groente zijn ook sfeervol en je hebt meteen je dagelijkse portie groente en fruit binnen.
  • Proef bewust en geniet!

Fijne pakjesavond allemaal!

 

 

 

 

 

WhatsApp WhatsApp Me!